Tarta z dyni z kawałkami ziemniaków i lekką sałatką / Pumpkin tart with a light salad


Halloween zbliża się - sezon na dania z dyni dawno rozpoczęty. Ja najbardziej lubię tarty i zupy, dzisiaj więc bedzie tarta z dyni, której nigdy wcześniej nie robiłam. Kupiłam dynię i nie zastanawiając się długo pocięłam ją szybko w średnią kostkę, podsmażyłam na patelni teflonowej. Wyobrażałam sobie moją tartę, jako puree z dyni upieczone na kruchym cieście. Z przerażeniem obserwowałam olbrzymią ilość wody stale wypływającą z mojej podsmażonej dyni. Wiedziałam, że czeka mnie najgorsze - zakalec, zamiast dobrze upieczonego ciasta ! Klimat, jak z filmów Alfreda Hitchcocka...
Znalazłam jednak sposób na poskromienie dyni złośnicy, tarta upiekła się idealnie:)

Tarta z dyni

Składniki do ciasta kruchego:
  • 500 g mąki,
  • 100 g margaryny lub masła,
  • 2 żółtka, ( białka przydadzą sie do nadzienia)
  • szczypta soli,
  • 2 łyżki śmietany
Mąkę przesiewamy przez sito, dodajemy wszystkie pozostałe składniki i w rękach zagniatamy, aż do uzyskania jednolitej masy. Wkładamy do lodówki na 1/2 godziny, najlepiej pod przykryciem, by ciasto nie obeschło.

Składniki  nadzienia:
  • 2 kg dyni
  • 1  pokrojona cebula
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 papryczka chilli
  • oliwa
  • oregano, sól, pieprz
  • 5 średnio dużych ziemniaków ugotowanych w mundurkach
  • zielona pietruszka - kilka  gałązek
  • 2 białka ( pozostałość z ciasta)
  • 5 łyżek mąki tortowej
Sposób przygotowania nadzienia:

  • obieramy dynię ze skórki, usuwamy nasiona i miąższ (metalową łyżką do lodów jest najszybciej), kroimy w średnią kostkę
  • kroimy cebulę, czosnek, papryczkę
  • smażymy na niewielkiej ilości oliwy cebulę, następnie dodajemy papryczkę i czosnek, po usmażeniu odkładamy je na osobny talerzyk
  • do patelni dolewamy oliwę i smażymy dynię, po chwili przykrywamy dynię pokrywką i dusimy 20 minut co pewien czas ją mieszając
  • na dużym sitku odcedzamy nadmiar wody z dyni (popatrz na zdjęcie), dynię która nam została na sicie przekładamy do miski, do której  dodajemy  usmażoną wcześniej cebulę, czosnek, chilli i za pomocą blendera doprowadzamy masę do jednolitej konsystencji
  • ziemniaki obieramy ze skórki i kroimy w średnią kostkę
  • 2 białka ubijamy na sztywną pianę
  • do zmiksowanej dyni dodajemy 5 łyżek mąki tortowej, dokładnie mieszamy
  • dodajemy pokrojone ziemniaki, pianę z białek, pociętą nać pietruszki, sól, pieprz, oregano i delikatnie mieszamy łyżką  - masa jest gotowa.
Przygotowanie tarty:
  • Ciasto rozwałkowujemy, układamy w formie, nakłuwamy widelcem, wkładamy do nagrzanego pieca do 200 stopni na ok. 15 minut. 
  • Następnie wyjmujemy formę z podpieczonym ciastem i napełniamy szybko nadzieniem z dyni i z powrotem wkładamy do piekarnika na około 45 minut, pieczemy w temperaturze 180 stopni.
  • Tarta jest idealna do podania po upływie 10 minut od wyjęcia z piekarnika ( masa stężeje). 
Tartę ozdabiamy wg własnego pomysłu, ja posypałam uprażonym na patelni słonecznikiem, kiełkami rzeżuchy i octem balsamicznym.

Lekka sałatka:

  • mix sałat różnych
  • pomidorki koktajlowe
  • czerwona cebula
  • kilka kaparów
  • sos: blenderem miksuję 5 łyżek oliwy, łyżeczkę octu balsamicznego, sól, pieprz, jeden kawałek pomidora suszonego, jeden ząbek czosnku
Składniki sałatki mieszamy i polewamy sosem.



















1 komentarz:

Wydruk

Print Friendly and PDF

Kraków - blog kulinarny